torsdag 14 juli 2011

Filosofiskt bondfångeri: de nya ateisterna genomskådas

Sam Harris senaste bok ”Moralens landskap” har just kommit ut på svenska. På den amerikanska originalupplagan höjer författarens ateistkumpan Richard Dawkins boken till skyarna och menar att boken borde förändra filosofin:


I was one of those who had unthinkingly bought into the hectoring myth that science can say nothing about morals. To my surprise, The Moral Landscape has changed all that for me. It should change it for philosophers too … and it will turn their world exhilaratingly upside down.

Well, engelskspråkiga recensenter av boken har inte varit särskilt nådiga, för en sammanställning, se här. Nu börjar det komma recensioner på svenska och det handlar om verkliga sågningar.

Så här skriver författaren och filosofen Lars Gustavsson i Expressen:


Okunnigheten och de slafsiga och ofta obegripliga argumenten gör denna bok till ett avskräckande exempel på filosofiskt bondfångeri. Och vad möjligen är än värre – bokens prosa är erbarmlig. Jag har svårt att fatta varför den har introducerats om inte för något slags propagandasyfte.

I tidskriften Axess (nr 4 maj 2011) avslutar Johan Tralau sin recension så här:


Resultatet är dödstråkigt och dumt. Jag kan inte minnas senaste gången jag lade ned en bok och så intensivt kände att jag faktiskt inte lärt mig ett dyft av läsningen. Det tog mig fyra och en halv timme att läsa Harris bidrag till mänskligheten utveckling. Jag kommer alltid, fruktar jag, känna en sorts existentiell skuld över att jag en gång har slösat bort en så lång del av mitt jordeliv på den här boken.


Fler och fler tycks genomskåda nyateismen.

Stefan Gustavsson
Generalsekreterare för Svenska Evangeliska Alliansen

1 kommentar:

  1. "Fler och fler tycks genomskåda nyateismen." Jag som trodde att kristna menade att ateismen var nihilistisk, eftersom vi ateister inte motiverar moralen med YHWH?

    Jag skulle antagligen klassas in under "nyateister", men jag tror inte på moralisk objektivism, så på vilket sätt är kritiken av Harris moraliska objektivism, ett genomskådande av min "nyateism"?

    Det finns två utvägar, Stefan Gustavsson, antingen erkänner du att långt ifrån alla ateister står för Harris moraliska objektivism, och därmed är inte kritiken mot Harris något genomskådande av nyateismen, eller också definierar du oss som inte tror på moralisk objektivism som något annat.

    Du väljer vilken avgränsning du vill göra, men välj varsamt. Alla självmotsägelser kan och kommer att användas mot dig. ;-)

    SvaraRadera