Nej, det gäller inte mängden alkohol som konsumeras av alla de studenter som inte kan hålla sig nyktra på de fester och kortege som avlöser varandra. Inte heller om bristen på sommarjobb eller de hårda arbetsförhållandena som många skolungdomar tycker sig uppleva under sommarveckorna. Debatten handlar till och med inte om de skolbarn vars föräldrar inte har råd att åka på semester (trots den dialogdag som Barn- och äldreminister Maria Larsson anordnade om ämnet).
Allt sån't reduceras till oväsentligheter när det handlar om de få timmar som skolbarnen genomlider i kyrkan innan det är dags för sommarlov. Risken för att prästen ska be en kort bön och tillönska eleverna ett välsignat sommarlov under skolavslutningen är alldeles för överhängande för att media ska låta det gå obemärkt förbi. Skolinspektionen rycker ut och resultatet blir att prästen ska hålla sig i bakgrunden. Böner, psalmer och välsignelser slopas. Den blomstertid nu kommer blir dock ett undantag - det är en psalm som har en tradition kring sommar, enligt Skolinspektionen.
Men vad tycker skolbarnen? Ekot, Böner inte tillåtet vid skolavslutning i kyrkan:
Ett av ärendena som kom in till Skolinspektionen förra året gällde Nya Lundenskolan i Göteborg, som höll sin avslutningsceremoni i Örgryte nya kyrka. Skolinspektionen gav i det här fallet skolan rätt. Eleverna där, även de muslimska, är positiva.
– Det är inga problem tycker jag. De håller inga kristna tal, säger Alaa.
– Om de inte har en större lokal så tycker jag att det är helt okej, säger Fadoma.
– Jag tycker att kyrkan är jättevacker, så jag har inget emot det, säger Pari.
Statsvetaren Andreas Johansson Heinö bloggar också bra om vem det egentligen är ett problem för att hålla skolavslutningarna i kyrkan:
För det andra är det besvärande oklart för vem den rådande ordningen utgör ett problem. När Ekot lyfter frågan idag ramas den in som "mer aktuell ju fler barn med andra trosuppfattningar som har börjat skolan". Men var finns evidensen för detta? Från olika håll antyds att detta skulle vara en svensk tradition som av stora grupper invandrare skulle upplevas som något exkluderande eller negativt.
Totalt har Skolinspektionen behandlat ungefär tio ärenden där enskilda föräldrar har riktat kritik mot en skola. Det är svårt att se att vi här har något jätteproblem. Det är betydligt mer allvarligt om Skolinspektionen och skolpolitiker vägleds av en grumlig föreställning att barn med muslimska föräldrar skulle bli kränkta av en skolavslutning i en kristen kyrka.
För det tredje ger Skolinspektionen helt i onödan ammunition till Sverigedemokraterna och andra som lever på att kunna bevisa att det invandring och mångkultur leder till att svenska traditioner får stryka på foten. Det här är precis samma tänkande som har fått Diskrimineringsmyndigheten att ersätta julklappar med vinterpresenter. En enfaldig tro att traditioner i sig är exkluderande och att ett mångkulturellt samhälle förutsätter neutrala arenor.
Det är enkelt att förstå att föräldrar och elever vill ha en lokal som ger en högtidlig inramning åt en viktig stund i livet. Det är också enkelt att förstå att Svenska Kyrkan inte vill låna ut sina lokaler hursomhelst, utan att på något sätt kunna medverka med ett, förvisso begränsat, religiöst inslag. Den princip som tidigare väglett Skolinspektionens beslut, att tonvikten inte får ligga på religiösa inslag, är fullt tillräcklig. Att nu skärpa tillämpningen och helt stänga dörren skapar betydligt fler problem än det löser.
Sedan kan man ju fråga sig varför de som vill ha ett sekulärt samhälle inte uppmuntrar till mer psalmsång i skolan. Även om det inte finns ett tydligt orsakssamband, så har sekulariseringen knappast motverkats av detta.
Uppdaterat: Expressens Malin Siwe skriver mer om detta i Lägg ner den nya ritualen med årliga gräl om skolavslutning i kyrkan.
Jacob Rudolfsson
Samordnare för Svenska Evangeliska Alliansen och journalist
Ska korset/krucifixet i kyrkan också monteras ned för att skolan ska kunna använda lokalen??
SvaraRadera