fredag 2 juli 2010

Bibeln förbjuds på religionsfrihetens dag

Jag får mail i stort sett varje dag året om rörande ökande inskränkningar av yttrande- och religionsfrihet i Nordamerika och Europa. Utvecklingen är oroväckande och manar oss till intensifierad kamp. Den som läser min blogg (eller bloggar) samt artiklar på ledarsidan i Världen idag har kunnat följa detta.

Idag fick jag ytterligare ett mail med ett tragikomiskt exempel på politisk korrekthet som går överstyr: västvärldens viktigaste religiösa urkund får inte delas ut på religionsfrihetens dag.


Ett skoldistrikt i Florida har förbjudit att biblar ska kunna få delas ut till dem som vill ha på religionsfrihetens dag. Det har varit tillåtit tidigare år, men icke nu – år 2010. En motivering är att bibeln inte har något utbildningsvärde.


Alltså, den bok som mer än någon annan bok har präglat musik, konst, filosofi, arkitektur, samhällsbygge, med mera, har inget utbildningsvärde. Välkommen till de verklighetsförnekandes planet!


Styrelsen för det skoldistriktet borde avgå. Med den tid som man då får till förfogande kan de entledigade ta en kurs i västerlandets historia.


Och får man inte tillhandahålla biblar på religionsfrihetens dag – i USA – är något absolut galet.


Tillåt mig att sucka högt!


Mats Tunehag


Ledarskribent Världen idag
Global Spokesperson on Religious Liberty for World Evangelical Alliance
Global Council Advocates International


Texten tidigare publicerad på min blogg i Världen idag


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar