måndag 14 mars 2011

Otrohet okej men inte mamma, pappa, barn

När SEA för fyra år sedan lanserade en annonskampanj i Stockholms tunnelbana för bevarandet av dåvarande äktenskapslag väcktes stora protester. Budskapet Mamma, pappa barn ansågs alldeles för stötande.

Affischer revs ner. Facebookgrupper startades. Ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell läggning, tog emot både anmälningar och samtal från upprörda personer. Många hörde även av sig till RFSL. SL:s tidigare ordförande, Anna Kettner, ifrågasatte kampanjen, då hon ansåg att den stred mot SL:s rekampolicy. SEA fick flera hatiska mail och telefonsamtal. Miljöpartiet ville förbjuda annonskampanjen.

Tunnelbanechaufförernas fackförbund undrade till och med om kampanjen utgjorde en skadlig arbetsmiljö för SL:s personal.

Budskapet anno 2011 på reklampelare i Stockholms tunnelbanor och busshållplatser, är ”Är du gift? Gör livet levande – ha en affär”, signerad otrohetssajten Victoria Milan. Tv-reklam går redan på Kanal 5, men har knappt väckt lika starka reaktioner som Bevara äktenskapets kampanj.

Enligt SL:s presstjänst har man inte heller hört ett knyst.

Uppdaterat: Civilekonomen Helena Soto skriver bra i Svd.

Jacob Rudolfsson
Samordnare för Svenska Evangeliska Alliansen och journalist

1 kommentar:

  1. Verkar som att de som är för ett trogen äktenskap mellan man och kvinna är mer "toleranta" än de som inte är det...

    SvaraRadera