Trots att han hyllas som martyr på jihadforum på internet var det bara han själv som dog. Enligt SvD, blev han tränad av Den islamiska staten i Irak – samma grupp som utförde massakern i Vår frusbefrielsekyrka, i Bagdad den 31 oktober.
Syftet var att hämnas för Lars Vilks teckning av Muhammed som rondellhund och den svenska insatsen i Afghanistan.
”Tack vare Lars Vilks och hans målningar av profeten Muhammed fred vare över honom och era soldater i Afghanistan och er tystnad på allt detta så ska era barn, döttrar, bröder och systrar dö lika som våra bröder och systrar och barn dö.”
Islamologen Jan Hjärpe varnar nu för att islamofober får vatten på sin kvarn. Den namnkunniga panelen i SVT Agenda på söndagkvällen likaså. Riksdagsledamoten Maria Ferm (MP) vill inte att ”blind rädsla får styra”. Kommentarer på sociala forum uttrycker samma sak . Ingen verkar uttrycka något annat - förutom Jimmy Åkessons (SD) sekreterare som i det närmaste verkar vara skadeglad.
Sverige verkar i stort sett vara enigt. Och det är ju bra.
Ändå tycks den ideologiska diskussionen lysa med sin frånvaro. Muslimska organisationer tar avstånd från attacken – och säger att det inte har något med islam att göra. Samtidigt bör detta kunna diskuteras.
Hur harmoniserar man de ”fredliga” Mekkasurorna i Koranen, med de ”våldsamma” Medinasurorna – de som utvecklas i riktning mot rena uppmaningar om krig mot icke-muslimer? Hur tolkar man dem?
När det gäller Bibeln har kristna givetvis fåt förklara de ”våldsamma” bibelverserna – och för den som lever i Jesu efterföljelse gäller det nya budet att älska alla – även sina fiender. Men Koranens ”nya bud”, de senare surorna, som upphäver de tidigare, uppmanar till det motsatta. Att påstå att våldshandlingar inte har med islamsk ideologi att göra måste därför problematiseras.
Och här måste man kunna diskutera de ideologiska bevekelsegrunderna. Finns det något i själva ideologin som inspirerar till våldshandlingar? Det handlar ju inte om outbildade människor som utför dåden – Londonbombarna var till exempel läkarstudenter. Lördagens självmordsbombare var en begåvad gymnasiestudent som nu studerade till naprapat. The Economist jämför likheterna och skriver bland annat att han var välintegrerad.
Lika självklart som man måste kunna få diskutera frågan när det gäller våldsdåd utförda av nazister, kommunister – och i de fall av människor som kallar sig kristna – så måste man kunna göra det när det gäller islamister. Utan att stämplas som främlingsfientlig.
Jämför med mediebevakningen kring Knutbydramat. Löpsedlarna täcktes då med ideologiska förklaringsmodeller: ”Hon sa att hon var pastorns träl”, ” Hon ville återvinna Guds nåd”, etc. Ingen varnade då för mer hat mot kristna och kyrkor – ändå verkar detta vara det främsta problemet efter lördagens attack – fast mot muslimer och moskéer.
Till sist, vad som verkar vara en medial freudian slip: I söndags visade TV4 Beckfilmen ”I Guds namn”, som handlar om mord och kidnappningar i kristna rörelser, i repris. Där verkade det som om filmens Säpo hade konstant koll på SEA och andra ”farliga” grupperingar. Undrar vad verklighetens Säpo sysslar med idag?
För den intresserade - och kanske orolige - kan vi dock avslöja att våra medlemmar är engagerade i alltifrån att steka pannkakor för ungdomar på fredagskvällar till besöksgrupper i fängelser. Det händer också att vi hjälper flyktingar från länder där de förföljs – fast mer regelbundet än Migrationsverket förstås. Vi ber också med knarkare och alkoholister. Varje söndag firar vi dessutom gudstjänst i någon församlingslokal nära dig – öppen för alla.
Jacob Rudolfsson
Samordnare för Svenska Evangeliska Alliansen och journalist
Bra skrivet Jacob! Jag funderar på samma sak...
SvaraRaderaIslamofobi är hälsosamt och visar att man förstått vad Islam gjort med människorna i 1400år.
SvaraRaderaNär (inte om) Islamister sprängt 150st självmordsbombare i småflis och samtidigt dödat 23,000 svenskar. Vad säger du då?
Skall vi fortfarande sitta och hävda att allting är SD's fel?
När muslimerna är 80% i ett land kommer ursprungsbefolkningen att utsättas för statsfinansierat folkmord. Detta beräknas inträffa omkring år 2090-2110 i Sverige.
Märkliga siffror du kommer med Anonym. Vad baserar du egentligen dessa på och är de realistiska?
SvaraRaderaIdag har vi runt 3% muslimer i Sverige (Islamic Center), bland de som förespråkar terrorism lär det vara en försvinnande liten del (som förvisso kan åstadkomma väldigt stor skada).
I samma veva räknar man med att 6% av alla terroristdåd utförda i Europa under perioden 2006-2009 är utförda av muslimer.
Men du pratar i siffror om 80% under en period av 80 år. Kom gärna med lite kött på benen och se hur invandringen i olika länder förändras genom åren.
Fobi är ett sjukdomstillstånd. SD kommer aldrig vinna min röst så länge de använder människors rädsla för att bedriva politik. Det krävs bra, opartiskt och vetenskapligt godtagbart material att utgå ifrån, vilket du uppenbarligen helt fördömer.
Jag vill bygga och delta i ett land som visar respekt och förståelse för människor. Är 99% av alla vänsterextremister mördare, så ska vi arbeta för att värna om den återstående procenten.
Att du säger statsfinansierat är också väldigt roande. Ska vi skicka ut muslimer som förespråkar fred och tar masterexamen i läkemedelskemi också (SMFR Stockholm)?
Fobier är _aldrig_ hälsosamt och sådana som du bygger på min SD-fobi som jag aktivt måste motarbeta. Det är viktigt att även de tas på allvar och möts i debatt, eftersom vi förespråkar demokrati här.
I såväl Rapport som Aktuellt och i Studio Ett var Säpos chefsanalytiker Malena Rembe livligt i farten under onsdagen. Hennes uppdrag den här dagen var att redovisa den dagsfärska rapporten från Säpo om den islamistiska extremismen i Sverige.
SvaraRaderaFrån Säpo hade nog många betraktare med öppna ögon väntat sig lite mindre av politisk korrekthet och mer av raka fakta om islamismen och dess orsaker. Men på den punkten blev de säkert väldigt besvikna och förvånade.
Malena Rembes mest frapperande yttrande den här dagen ägde rum i Aktuellts 21-sändning på onsdagskvällen.Så här märkligt uttalade hon sig, ord för ord:
"En vanlig myt är att islam är en våldsbejakande religion, och det är helt felaktigt. En annan vanlig myt är att de är väldigt skolade i religionen och drivs av religion. Vad vi ser är att de flesta drivs av spänningssökande våldsfascination och sina kompisrelationer".
Malena tycks helt ha förbisett vad Koranen och Muhammed förkunnar. Det kan väl knappast ha undgått en enda öppen och förutsättningslös betraktare att islam faktiskt är just en "våldsbejakande religion" framför något annat? På vilka grunder som den här Säpo-analytikern helt kunde förbigå den stora mängden av mer eller mindre våldsuppmanande suror i Koranen framgick inte.
Dessutom hade hon tydligen redan glömt det avskedsmeddelande som den 28-årige självmordsbombaren sände från sin mobiltelefon strax före attentatet. Även hos den svenska Säkerhetspolisen verkar minnet väldigt kort ibland.
För Säpos kännedom vill jag här delge några delikata (men långt ifrån ovanliga) uppmaningar i Koranen till våld mot icke-muslimer:
Koranen uppmanar till ”Jihad”, alltså (o)heligt krig mot alla icke-muslimer:
”Det är en plikt för er att strida [slåss, kriga] och detta är förhatligt för er. Men det kan hända att något är er förhatligt och ändå är detta ett gott för er; och det kan hända att ni älskar något och ändå är detta ett ont för er - Gud vet, men ni vet inte.”
(Surah 2:216).
”Det rättvisa straffet för de som kämpar emot GUD och Hans budbärare [motsätter sig islam], och som begår hemska brott, är att dödas eller korsfästas, eller att få sina händer och fötter avskurna på alternerande sidor, eller att landsförvisas. Det är för att förödmjuka dem i detta livet, sedan drabbas de av ett mycket värre straff i Livet Efter Detta.”
(Surah 5:33;
”När de helgade månaderna gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna [icke-muslimer], var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem. Men om de visar ånger och villighet att förrätta bönen och betala allmoseskatten, lämna dem då i fred - Gud [Allah] är ständigt förlåtande, barmhärtig.”
(Surah 9:5)
”Bekämpa [slåss mot, kriga mot] dem som inte tror på Allah eller Domens Dag, eller tillåter det som är förbjudet av Allah och Hans Sändebud, eller inte erkänner Sanningens Religion, bland Bokens Folk [Judar och Kristna], tills de ger kompensation med villlig underkastelse, och känner sig underdåniga.”
(Surah 9:29)
”Om ni icke vill gå fram till strid för Allahs sak, kommer Han att straffa er med ett smärtsamt straff och kommer att utvälja ett annat folk i ert ställe, och ni skall icke alls skada Honom. Och Allah har full makt över alla ting.
(Surah 9:39)
Hur var det nu med islam. Är den en våldsbejakande religion och politisk ideologi? Säpo säger att det är "en helt felaktig myt". Det vore bättre om vår säkerhetspolis ägnade sig åt information i stället för desinformation.
Koranen har 2 typer av verser:
SvaraRaderaNasech - verser som används under en viss tidsperiod och sedan upphörde
Mensoch - verser som är bestående, varar för alltid
Tydligen är det bland nasech-verser som förespråkarna för handlingar så som självmordsbombning hämtar livsluft. En sådan är alltså kapitel 9 vers 5:
[9:5] ”När de helgade månaderna gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna, var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem. Men om de visar ånger och [villighet att] förrätta bönen och betala allmoseskatten, lämna dem då i fred – Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.”
Vers 9:5 talar endast om folket som bodde i Mecka på den tiden alltså. Idag är den eran slut, så versen är inte att praktisera längre – om nu inte folk, ickemuslimer, börjar ockupera staden igen någon gång i framtiden. I Koranen 9:3, så kan man läsa att Meckas avgudadyrkare fick några månader på sig att studera islam, om de inte gillade religionen så fick de lämna Mecka, för den staden skulle vara muslimsk.
Denna vers hänvisar till de stammar, runt Mecka, som ständigt låg i strid med varandra under den tiden. I Mecka skulle inte längre icke-muslimer få bo och vistas. Det skulle vara en fredad och säker zon, för muslimer. Gud gav alla ”moshrekeen” 4 månader på sig att avsluta alla sina affärer i Mecka; så som att sälja hus och mark osv – eller erkänna sig till islam. Fanns det kvar någon efter det, så skulle de jagas ut på alla sätt. Om detta kan man läsa i nedanstående vers, samma kapitel:
[9:28] ”TROENDE! De som sätter medhjälpare vid Guds sida är orena [på grund av sin avgudadyrkan]! Efter utgången av detta år skall de därför inte tillåtas närma sig den heliga Moskén. Om ni är rädda att fattigdom [hotar er, bör ni veta] att Gud i Sin godhet skall sörja för er, om det är Hans vilja; Gud är allvetande, vis.”
En annan är den s.k. ”Svärdets vers”:
[9:29] ”Kämpa mot dem som, trots att de [förr] fick ta emot en uppenbarad Skrift, varken tror på Gud eller på den Yttersta dagen och som inte anser som förbjudet det som Gud och Hans sändebud har förbjudit och inte iakttar den sanna religionens bud – [kämpa mot dem] till dess de erkänner sig besegrade och frivilligt betalar skyddsskatten.”
Här avses kristna och judar som inte tror, ens på sin egen religion och de budord som deras sändebud kom med (när där står ”Hans sändebud” avses ALLA sändebud). Anledningen är förmodligen att dessa (ickereligiösa) personer ansågs mer benägna att begå överträdelser (brott) gentemot de lagar som fanns i landet – då de varken erkänner de lagar som Moses(a.s.), Jesus(a.s.) och allra minst de som Muhammed(s.a.a.s.) presenterade. Därför ska de bekämpas – MEN, så som det alltid är i Islam så handlar allt om att vara defensiv. Inte förrän någon verkligen gör något, dvs begår en överträdelse, ska de bekämpas. Versen talar alltså inte om troende kristna och judar.
För muslimer gäller allmän värnplikt för ALLA friska och vapenföra män. Detta räknas som en religiös plikt, som Gud inte lägger på de som inte tror på och följer Islam som religion. En som inte är muslim, ska ju inte behöva utföra muslimers religiösa plikter? Därför betalar dessa en avgift i utbyte mot det skydd som muslimerna ger de i landet med annan religion.
Krig är endast tillåtet som självförsvar i Islam, att leva under förtryck – utan att försöka kämpa emot förtrycket, det är förbjudet. Till och med i den fredade zonen, Mecka, under de heliga (krigsfria) månaderna är det tillåtet att försvara sig om någon anfaller. Men, som sagt: det är endast försvar som gäller – inte attack: Om man ser till alla Profetens krigståg så ser man att alla var av defensiv karaktär.